Niet zo ongezond als je denkt

5 producten waar je wel een portie meer van mag

Gezond eten en drinken kan ingewikkeld zijn. Zeker in deze tijd, waarin iedereen iets te zeggen heeft over het scala aan producten. Het één is nog ongezonder dan het ander. Dat wekt de indruk dat je deze producten maar beter kunt vermijden. Maar is dat wel nodig?

1. Bananen

Bananen zijn niet alleen vermeende dikmakers, ze leiden ook nog eens tot obstipatie. Onthoud echter dat het totale voedingspatroon bepalend is voor jouw gewicht en stoelgang, en niet één enkele banaan.

Een middelgrote banaan (±130 gram) levert ongeveer 124 kilocalorieën. Ongeveer 65 procent van deze kilocalorieën is afkomstig van de zogeheten "snelle suikers" (ideaal voor sporters). Verder is een banaan een bron van kalium, vitamine C, magnesium en voedingsvezels. Dit heeft een positief effect op onder andere de weerstand, de energiehuishouding, de bloeddruk en de stoelgang. Dus het advies om dagelijks twee stuks fruit te eten en daarmee te variëren, geldt ook voor bananen.

2. Light frisdranken

"Light frisdranken bevatten zoetstoffen en daarvan word je dik." Zoetstoffen zijn voor veel mensen een struikelblok. Echter, alle zoetstoffen zijn door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid gecontroleerd en "bij normaal gebruik" veilig bevonden.

Vanwege de zoetstoffen bevatten light frisdranken geen of nauwelijks kilocalorieën. Het is nog niet consequent uit wetenschappelijk onderzoek gebleken wat het effect hiervan is op het lichaamsgewicht. Over het algemeen kunnen light frisdranken passen in een gezond voedingspatroon en bijdragen aan gewichtsverlies. Dit kan echter alleen als de light frisdranken minder kilocalorieën bevatten dan de alternatieve dranken en als er geen compensatiegedrag plaatsvindt (bijvoorbeeld light frisdrank drinken maar wel met een extra chocolaatje erbij).

3. Brood

Ook brood valt onder de categorie 'dikmakers' en het wordt bovendien slecht verteerd, aldus menig broodcriticus. In werkelijkheid is brood een graanproduct dat een belangrijk onderdeel is van een gezond voedingspatroon. Vijf sneetjes volkorenbrood per dag leveren bijvoorbeeld veel jodium (78,9 procent van behoefte), voedingsvezels (39,1 procent van behoefte), vitamine B1 (17,3 procent van behoefte) en vitamine B6 (12,0 procent van behoefte).

Als iemand weinig of geen brood eet, en hier verder geen maatregelen voor treft, kan er op termijn een jodiumtekort ontstaan. Verder dragen voedingsvezels bij aan een verzadigd/vol gevoel en een goede stoelgang. Het eten van graanproducten verlaagt onder andere het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, infectieziekten en overlijden. Er zijn dus redenen genoeg om brood niet zomaar uit jouw voedingspatroon te schrappen. Ook niet als je wilt afvallen.

Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks drie tot acht sneetjes volkorenbrood te eten, afhankelijk van leeftijd, geslacht en omstandigheden. Alleen degenen met een glutenallergie of glutenintolerantie (1 procent van de Nederlanders), kunnen in plaats van gewoon brood beter glutenvrij brood eten.

4. Pinda’s en noten

Pinda’s en noten zijn energiebommetjes. Een eetlepel pinda’s levert bijvoorbeeld 125 kilocalorieën. En twee walnoten leveren 100 kcal. Pinda’s en noten bevatten voornamelijk veel onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten verlagen het slechte LDL-cholesterolgehalte en daarmee ook het risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat een dagelijkse consumptie van noten geen nadelig effect heeft op het lichaamsgewicht en de middelomtrek. Een verklaring hiervoor is dat noten een groot verzadigend/vullend effect hebben, waardoor je uiteindelijk gedurende de dag minder trek hebt en minder eet.

Het advies is om dagelijks één portie (maximaal 15 à 25 gram) ongezouten noten te eten, afhankelijk van leeftijd, geslacht en omstandigheden.

5. Mayonaise

Mayonaise wordt gezien als een 'vette hap', waar je maar beter van af kunt blijft. Een eetlepel mayonaise levert 134 kilocalorieën. De levensmiddelenindustrie heeft dit aangegrepen door mayonaise-alternatieven met minder kilocalorieën te produceren, zoals halfvette mayonaise (per eetlepel: 80 kilocalorieën) en mayonaise met yoghurt (per eetlepel: 56 kilocalorieën). Echter, de originele mayonaise is lang zo slecht nog niet. Het wordt gemaakt van raapzaadolie, azijn, eigeel en water en het bestaat voornamelijk uit onverzadigde vetten.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het vervangen van verzadigde vetten (bijvoorbeeld roomboter) door onverzadigde vetten (zoals mayonaise, met een kleiner of gelijk aantal kilocalorieën als roomboter) de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Mayonaise past dus in een gezond voedingspatroon, zolang je het maar met mate gebruikt.

Linda Hogervorst | Gezondheidsnet.nl | Gepubliceerd: 30-10-2017