5 Feiten over koffie en gezondheid

Goed nieuws voor je goede voornemens: Koffie is gezond!

We leven in een rare tijd. En de meesten van ons zijn er al meerdere malen klaar mee geweest. Maar als er 1 ding overeind blijft is het wel ons kopje koffie. En dan gaan wij je ook nog vertellen dat koffie goed voor je is!  Goede voornemens waren nog nooit zo makkelijk; drink meer koffie.

Er zijn veel fabels over koffie, maar eigenlijk past koffie heel goed in een gevarieerd voedingspatroon en bevat het heel veel antioxidanten die ons beschermen tegen allerlei ziekten.
Hieronder bespreek ik 5 feiten over koffie en je gezondheid.

1 Koffie draagt bij aan een goede vochtbalans

Goed drinken is belangrijk voor een gezonde vochtbalans. Het voedingscentrum raadt ons aan ongeveer 1,5 a 2 liter vocht binnen te krijgen per dag. Wat veel mensen niet weten is dat koffie en thee in de schijf van 5 staan. Ze dragen positief bij aan die 1,5 a 2 liter vocht per dag. Het is een fabel dat koffie uitdroogt. Onderzoek wijst uit dat je van koffie wel iets sneller moet plassen, maar dat dat geen negatieve invloed heeft op je vochtbalans.

2 Zwarte koffie bevat nauwelijks calorieën

Koffie zonder melk en suiker bevat nauwelijks calorieën. Daarbij geeft de cafeïne in koffie een boost aan je spijsvertering. Zeker als je in de ochtend op een lege maag een kopje zwarte koffie drinkt, springt je lichaam meteen in verbrandingsstand. En daar houden wij wel van!

3 Cafeïne in koffie houdt je scherp en draagt bij aan sportprestaties

Koffie houdt ons scherp. Onderzoek wijst uit dat cafeïne positief bijdraagt aan onze concentratie en alertheid. Het draagt ook bij aan onze (sport)prestaties. Daar tegenover staat dat cafeïne bij sommigen mensen ervoor zorgt dat het langer duurt voordat ze in slaap vallen. Let dus op op welk moment van de dag je nog koffie drinkt als je daar vatbaar voor bent.

4 Koffie maakt gelukkig

Voor mij zeker een feit. Ik word heel gelukkig van mijn kopje koffie in de ochtend. Een kopje koffie met vrienden en collega’s brengt gezelligheid en connectie. En koffie ’s avonds na het eten om nog even na te kletsen. Maar het is niet alleen de sfeer en connectie van koffie wat gelukkig maakt. Uit onderzoek blijkt dat koffie feitelijk ook echt zorgt voor meer geluksgevoel. De stoffen in koffie zorgen namelijk voor de aanmaak van serotonine en dopamine in je hersenen, de zogenoemde ‘gelukshormonen’. Daar word je toch blij van? 

5. Tot 5 koppen per dag is gezond

Hoeveel koffie kun je zonder problemen drinken? Dat wordt bepaald door twee stoffen; Cafeïne en Cafestol.
Volgens de EFSA (European Food Safety Authority) past 400 mg cafeïne, dat zijn 3 tot 5 koppen koffie, voor volwassenen in een gevarieerd voedingspatroon en actieve levensstijl. Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven is dit 200mg per dag. Dit zijn 1 a 2 koppen koffie. Gelukkig bestaat er ook decaf koffie. Deze bevat nog steeds erg veel goede stoffen (veel antioxidanten), maar dan zonder de cafeïne.
Naast cafeïne bevat koffie ook cafestol. Cafestol is een vet dat je cholesterol verhoogt. Óf die in je kopje terecht komen ligt aan de manier waarop je de koffie zet. Wanneer de koffie gezet wordt met een filter, dan blijven die vetten grotendeels in het filter hangen. Filterkoffie, oploskoffie, koffie gezet met koffiepads en de meeste koffie uit koffieautomaten dragen niet bij aan verhoging van je cholesterol.
Koffie gezet met een espressomachine of capsules dragen licht bij aan verhoging van je cholesterol. Ongefilterde koffie, zoals kookkoffie en uit een cafétiere, behouden alle cholesterol verhogende vetten en hebben dus de meeste invloed op je cholesterol. Het advies is dus ook om maar 1 kopje van de ongefilterde koffie per dag te drinken.

Wil je meer weten? Kijk dan eens op voedingscentrum.nl en koffieengezondheid.nl of schaf gewoon nog wat koffie aan bij ons. Nu weet je dat het goed is.