5 Feiten over koffie en gezondheid

Koffie is een van de meest gedronken drankjes op de wereld. Per dag gaan er zo’n miljard (dat zijn 9 nullen!) kopjes koffie doorheen. Ook in Nederland drinken we graag een kopje. Gemiddeld 4 per dag.
Ook op het werk drinken we graag koffie en dat is niet gek. Koffie houdt ons scherp. Maar hoe zit het met de invloed van koffie op onze gezondheid? En hoeveel kopjes is nog ok?

Er zijn veel fabels over koffie, maar eigenlijk past koffie heel goed in een gevarieerd voedingspatroon.
Hieronder bespreek ik 5 feiten over koffie en je gezondheid. Eigenlijk, 4 feiten en een mening. 

1 Koffie draagt bij aan een goede vochtbalans

Goed drinken is belangrijk voor een gezonde vochtbalans. Het voedingscentrum raadt ons aan ongeveer 1,5 a 2 liter vocht binnen te krijgen per dag. Wat veel mensen niet weten is dat koffie en thee in de schijf van 5 staan. Ze dragen positief bij aan die 1,5 a 2 liter vocht per dag. Het is een fabel dat koffie uitdroogt. Onderzoek wijst uit dat je van koffie wel iets sneller moet plassen, maar dat dat geen negatieve invloed heeft op je vochtbalans.

2 Koffie zwart bevat nauwelijks calorieën

Koffie zonder melk en suiker bevat nauwelijks calorieën. Koffie is dus schuldvrij genieten. En daar houden wij wel van!

3 Koffie en cholesterol

Er bestaat verwarring over of koffie je cholesterol verhoogt. Die verwarring is te begrijpen. Koffie bevat namelijk cholesterol verhogende vetten. Of die in je kopje terecht komen ligt aan de manier waarop je de koffie zet.
Wanneer de koffie gezet wordt met een filter, dan blijven die vetten grotendeels in het filter hangen. Filterkoffie, oploskoffie, koffie gezet met koffiepads en de meeste koffie uit koffieautomaten dragen niet bij aan verhoging van je cholesterol.
Koffie gezet met een espressomachine of capsules dragen ligt bij aan verhoging van je cholesterol. Ongefilterde koffie, zoals kookkoffie en uit een cafétiere, behouden alle cholesterol verhogende vetten en hebben dus de meeste invloed op je cholesterol.

4 Tot 400 mg cafeïne heeft positieve effecten op ons functioneren

Koffie houdt ons scherp. Onderzoek wijst uit dat cafeïne positief bijdraagt aan onze concentratie en alertheid. Het draagt ook bij aan onze sportprestaties. Daar tegenover staat dat cafeïne bij sommigen mensen ervoor zorgt dat het langer duurt voordat ze in slaap vallen.
Hoeveel koffie kun je zonder problemen drinken?

5 Koffie maakt gelukkig

Voor mij een feit. Ik word heel gelukkig van mijn kopje koffie in de ochtend. Een kopje koffie met vrienden en collega’s brengt gezelligheid en connectie. En koffie ’s avonds na het eten om nog even na te kletsen. Zo kom ik dus heel goed aan mijn 3 tot 5 kopjes en ben ik dus ook nog eens goed bezig (zie feiten). Daar word je toch blij van?

Wil je meer weten? Kijk dan eens op voedingscentrum.nl en koffieengezondheid.nl of schaf gewoon nog wat koffie aan bij ons. Nu weet je dat het goed is.