DZB Gemeente Leiden

DZB is het arbeidsbureau van de Gemeente Leiden. Zij verbinden werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt met werk (onder andere bij de gemeente zelf) en werkgevers. Een concept waar Van Zelst zeer bekend mee is. Via een soortgelijk re-integratie/arbeidsbureau hebben wij ook, super enthousiaste, werknemers bij ons in dienst. We voelden ons vanaf het begin dus al verbonden met elkaar en dit leidde tot een bijzondere samenwerking. Een samenwerking waarin vertrouwen en flexibiliteit centraal staan.

Een bijzondere constructie

Ik spreek Carmen, zij is senior teamleider van de cateringtak bij DZB. “We hebben een bijzondere constructie en samenwerking met Van Zelst”, geeft ze aan. “In 2017 won Van Zelst de aanbesteding voor de koffie- en theevoorziening bij de Gemeente Leiden. Normaal betekent dit dat Van Zelst de koffieautomaten levert én zorgt voor service en onderhoud. Wij wilden de dagelijkse schoonmaak, het klein onderhoud en de bijvulrondes, in het kader van extra werk, echter zelf gaan uitvoeren.”

Een verzoek wat we nog nooit eerder kregen. En dus was het improviseren en pioneren. Maar daar komen de mooiste dingen uit voort. Carmen geeft aan: “Nando, onze contactpersoon van Van Zelst, heeft speciaal iemand aangenomen die onze mensen zou opleiden. En later, eventueel, als een soort senior kon fungeren.” Dat laatste bleek niet nodig, want na 1 jaar draaide de dagelijkse service geheel op de mensen van DZB, “ook bijna alle eerstelijnsstoringen lossen wij zelf op”, zegt ze trots.

De koffieman

Deze prestatie komt niet geheel uit het niets, want, zoals Carmen aangeeft en wij ook uit ervaring weten, werknemers die bij DZB of eenzelfde soort bureau vandaan komen storten hun hart en ziel in wat ze doen.

Er is veel enthousiasme en dankbaarheid. Mee kunnen doen in de maatschappij wordt enorm onderschat, maar is zo waardevol en voor een mens onmisbaar. Dat zie je terug in het werk.

Ahmed is een van de werknemers die het dagelijkse onderhoud van de automaten van Van Zelst op zich neemt. Hij controleert 2 keer per dag onze 11 automaten op het Stadskantoor in Leiden. Dat houdt in dat hij alles bijvult, de apparaten schoon houdt en waar nodig klein onderhoud pleegt, zoals het vervangen van onderdelen. Ahmed is blij met zijn werk en het contact met de mensen op het kantoor.

Ze noemen me de koffieman en zijn heel vriendelijk

“Ik vind het leuk en grappig om te zien dat mensen bij binnenkomst eerst naar het koffieautomaat lopen; koffie, koffie, koffie”, zegt hij lachend. Nou Ahmed, dat herkennen wij 😉.

Uitje

Ook Nando is enthousiast over de constructie en samenwerking die hij samen met DZB heeft neergezet. Carmen: “Nando gunt ons heel veel. Hij praat ook altijd heel positief over onze mensen. Weet je, sommige mensen twijfelen wel eens of we ook kwaliteit kunnen leveren. Nando ziet dat het werkt en is eerlijk over onze prestaties.” In februari 2019 nam Nando het team mee naar de Douwe Egberts fabriek in Utrecht. “Dat uitje zoemt nog steeds rond. Dat vergeten ze niet snel. We hebben een rondleiding gekregen en veel over koffie mogen horen, zien en proeven. De dankbaarheid en het geluk wat je dan ziet is niet te beschrijven. Het dagelijkse werk zelf heeft hierdoor ook een extra dimensie gekregen, er is nog meer enthousiasme. “ Ik vraag of ze een foto heeft van het uitje. “Jazeker”, geeft ze aan en duikt direct met een grote glimlach haar telefoon in, “een groepsfoto”. “Mooi”, zeg ik, “die komt bij dit artikel.”

Na het gesprek merk ik dat ik even enthousiast ben als Carmen, en kom ik tot de conclusie dat de cultuur van Van Zelst ook in deze samenwerking weer tot bloei is gekomen. Onze waarden herken ik in elk gesprek wat ik voer. Dichtbij, meedenkend, mens- en oplossingsgericht. En dat bereiken we samen met onze klanten. Ik vind dat bijzonder.

 

We willen jouw verhaal ook graag horen!

Er is een fout opgetreden bij het genereren van deze content.